Azungu - Reisverslag uit Chikwawa, Malawi van Rozemarijn Wijnja - WaarBenJij.nu Azungu - Reisverslag uit Chikwawa, Malawi van Rozemarijn Wijnja - WaarBenJij.nu

Azungu

Door: rozemarijnwijnja

Blijf op de hoogte en volg Rozemarijn

06 Februari 2011 | Malawi, Chikwawa

Hier even een update.
Ik zit hier nu 2 weken, maar ik heb het gevoel dat ik er al veel langer ben! hihi ik vermaak me prima!
Afrika is echt awesome, ik hou ervan.

Met mij gaat het goed, helaas ben ik op dit moment verkouden, geen flauw idee hoe ik hier aan kom, het is hier de hele tijd 35 graden en volop zon! anyway

Afgelopen maandag zijn we gestart met de preschool, 19 schattige Malawische kinderen van 3 tot 5 jaar, op het begin vonden ze mij maar eng, maar dit was ook al snel over, en konden ze het niet laten om aan mijn haren, nagels en kleren te zitten! echt super sweet. ze noemen me de hele tijd azunga wat blanke betekend!
ik heb deze week vooral gekeken naar hoe Charles het deed. Hij is een leraar dus hij geeft de kinderen vooral engelse les en laat ze spelen, hier zit niet echt een structuur in, dus dat wil ik gaan proberen er in te brengen.
En dan meer zondagschool idee, dus bijvoorbeeld beginnen met zingen, bijbelverhalen, spelen, knutselen enz!

Dit doe ik dus in de ochtenden! van maandag tot vrijdag. in de middagen ben ik samen met Charles bij kinderen die gesteund worden door Hope Village op huisbezoeken geweest in verschillende dorpen. Dit is echt heel leuk en interessant, mensen zien hier heel weinig blanken, dus sommige kinderen rende weg of begonnen hard te huilen, ander kwamen juist naar me toe rennen en achter me aan lopen, en maar roepen Azungu Azungu. Hele ervaring.
De kinderen waar we bij op huisbezoeken zijn geweest, zijn bijna allemaal wees en wonen bij hun Agogo (grootouder) Sommige van deze kinderen krijgen maar 1 of 2 maaltijden per dag, en als dit er niet is dan kauwen ze op suikerriet. (wat ik ook heb geproeft, getsie wat is dat super zoet zeg!)
maar dat is hier echt een lekkernij!

Vrijdag was ik ook met Charles in een village, en toen hoorde ik allemaal muziek uit de kerk komen, ik met mijn nieuwsgierigheid wilde natuurlijk gaan kijken! het was een grote maar primitieve kerk, met bakstenen dat als stoelen diende, en een groot stenen podium, en daar waren kinderen met trommels muziek aan het maken en te zingen en te dansen, dit was echt zoooo leuk. echt Afrika! heerlijk.

Vorige week zondag ben ik trouwens naar het kleinste gamepark van Malawi geweest. en dan niet een gamepark als in spelletjes maar als in wilde dieren. (ik wist dus niet dat game, wilde dieren in het engels betekende! haha)
maar daar heb ik Zebra's, giraffen en gnoes en nog meer dieren waar ik de naam niet van weet! was echt heel mooi en gaaf. ik ga waarschijnlijk ook nog naar het 1na grootste gamepark van Malawi en daar hoop ik dan ook olifanten tegen te komen.

Donderdag zijn we naar Blantyre geweest, voor boodschappen, we begonnen op een markt, oh ik hou van markten echt zo leuk, en mensen maar naar je roepen, over hoe mooi hun uien en aardappelen niet zijn enz. Toen we daar klaar waren zag ik een grote groep mensen staan, en in het midden waren 3 mensen met zelf gemaakt instrumenten muziek aan het maken, dus ik dacht daar moet ik even een foto van maken. jammer genoeg kwam er toen een man naar mij toe gerend, en begon een heel verhaal in het chichewa tegen me te vertellen, en vervolgens waren alle ogen op mij gericht, geen flauw idee wat die bedoelde. ik heb maar vriendelijk gelachen en wat in het engels terug gezegd en ben maar weggelopen! haha achter af hoorde ik dat hij bedoelde dat ik fotos mocht maken, en dat ik wat meer naar voren moest gaan!

Ik heb het echt heel erg naar mijn zin hier, en ik vind het zo leuk om lekker met die kinderen bezig te zijn en de mensen steeds beter te leren kennen, en de taal!

Nou dat was het wel weer voor nu! tot snel!
KnuffelsXX, Rozemarijn.

  • 06 Februari 2011 - 08:47

    Stella:

    Hoi Roos,
    Wat een leuk verhaal weer, wat een ervaring!

    Over je verkoudheid.. Dat komt vast en zeker door de airco. Had ik dus ook in Barcelona! Maar vaak worden airco's niet goed schoongemaakt en zitten er allerlei vieze bacillen in. Dus na een tijdje ga je merken dat je dat oppikt.. Maar ja, je kunt ook niet zonder airco natuurlijk. Als je last van keelpijn gaat krijgen moet je wel oppassen voor een ontsteking (zo, dokter Stella aan het woord)

    Maarre, doe je goed daar Azunga! Ik geniet echt van je verhalen :)

    xxxxx en een dikke hug terug!

  • 06 Februari 2011 - 09:00

    Jeanet:

    wat een belevenis Roos, wat een verschil met hier, heel veel zegen en beterschap voor je verkoudheid.

  • 06 Februari 2011 - 09:45

    Eva:

    Roos! (of moet ik voortaan zeggen azunga) wat leuk om weer wat te lezen! haha lachen van dat op de markt.. en cool dat je lekker mee mag gaan helpen en je eigen inbreng mag gaan geven;)
    wel balen dat je verkouden bent, maar dat zal idd wel aan de airco liggen wat stella zegt. had mijn moeder van de zomer ook:S
    maar echt super gaaf dat je het ook zo naar je zin hebt.
    hoop binnenkort weer lekker met je te skypen en nog foto's te zien;)
    Love you! xx.

  • 06 Februari 2011 - 12:36

    Jacomijn:

    Wat maak je toch allemaal mee jij!
    Liefs Jacomijn

  • 06 Februari 2011 - 15:40

    Wendy Seij:

    Lieve Roos, ik heb weer genoten van je blog!

    Dikke kus en heel veel Zegen, Wendy

  • 06 Februari 2011 - 21:35

    De Enige Echte!:

    Ooh roos! Het klinkt allemaal zo onwijs gaaf! Maar ook zo anders zeg.. met die cultuur! Je foto's zijn ook echt zoo mooi!
    Snel maar skypen want we hebben weer een hoop te bespreken!
    Geniet and I'll pray for you!

    Love you!

    est.

  • 07 Februari 2011 - 08:03

    Ans:

    Hoi Roos,

    Ik word helemaal blij als ik je verslag lees!! Veel plezier deze week en deel maar lekker uit van wat je gekregen hebt! Gaan jullie ook naar zo'n hupsakee kerk?
    Liefs Ans Bos

  • 07 Februari 2011 - 09:26

    Opa En Oma Wijnja:

    Fijn weer iets van je te lezen Wij vinden het geweldig dat je het naar de zin hebt.Oma wou wel wat van die 35 graden over nemen en vooral de zon
    Geniet nog maar en ik denk dat je er erg veel van leert.Hier alles oke groetjes opa en oma.

  • 07 Februari 2011 - 20:57

    Jedidja:

    hee roosje

    wat een heerlijk verhaal. echt een leuk beeld van afrika. roosj met de kindjes aan haar rok. tis waarschijnlijk vooral veel zien en wennen. fijn dat je het naar je zin hebt. hoe zijn je dagelijkse dingen als slapen/eten etc... beetje westers of ook op z'n afrikaans??
    we zullen aan je denken op het gala!!
    hvj een heeeeele dikke knuffel
    jedid

  • 10 Februari 2011 - 18:58

    Wannes En Borinda:

    Lieve Roos,

    Wat maak je toch prachtige en bijzondere dingen mee. We missen je wel hoor! Mooi om je op deze manier te volgen (en ook een beetje via facebook en hyves haha) It's a small world afterall!
    A.s. zaterdag gala, we zullen aan je denken hoor! We bidden voor je en wensen je Gods rijke zegen en bescherming voor de komende tijd toe. Tot gauw meis en geniet van deze bijzondere tijd!

    Liefs, Wannes, Borinda, Noa en Isa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Chikwawa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 April 2011

In love..

15 Maart 2011

Handige Harry

27 Februari 2011

Oeps

06 Februari 2011

Azungu

24 Januari 2011

De eerste dagen
Rozemarijn

Actief sinds 08 Dec. 2010
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 21091

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 14 Maart 2014

FCM Outreach India

01 Oktober 2011 - 06 April 2012

GO Europe Mobile DTS

21 Januari 2011 - 21 April 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: