In love.. - Reisverslag uit Chikwawa, Malawi van Rozemarijn Wijnja - WaarBenJij.nu In love.. - Reisverslag uit Chikwawa, Malawi van Rozemarijn Wijnja - WaarBenJij.nu

In love..

Door: rozemarijnwijnja

Blijf op de hoogte en volg Rozemarijn

02 April 2011 | Malawi, Chikwawa

Wow toen ging de tijd snel, nog maar 2,5 week te gaan!! pff ik heb er dubbele gevoelens over, aan de ene kant super leuk om weer naar huis te gaan en mijn familie en vrienden weer te zien, en lekker naar Soul Survivor te gaan en jarig te zijn! maar aan de andere kant, Malawi verlaten, Paul en Esther, de Malawianen de cultuur.. zucht! ik hou van deze plek!

Ik zou mijn belevingen van de afgelopen weken nog even vertellen :)

Vorige week zaterdag hebben we een sponseractie gedaan, Esther had bedacht om samen met mij, zoveel mogelijk geld in te zamelen en dan de luiers te verschonen van baby's uit de village. nu hadden we genoeg geld gekregen om 60 baby's een katoenen luier en een plastic overbroekje te geven.
Dus we hadden een message naar de villages gestuurd, dat wij zaterdagochtend omg 9u ,60 baby's tot 1,5 jaar een nieuwe luier konden geven.
Nu kwamen er alleen geen 60 op dagen, maar 120. moet je even voorstellen, een kamer vol met 120 moeders en hun baby! gekkenhuis.
we hadden de mensen die als eerste kwamen een nummer gegeven, tot de 60. dus we zijn maar gewoon begonnen! mensen kinderen het was warm, luidruchtig en chaos, ik heb nog nooit zoveel gezweet in mijn hele leven! maar man o man wat heb ik genoten! het was zo ontzettend leuk om te doen.
de overige 60 baby's hebben we een pamper gegeven, om ze niet zonder legen handen naar huis te sturen!
Wat een ervaring.. erg leuk.

Ook zijn er die zaterdag 9 mannen van Hope Village op de fiets naar Blantyre vertokken dit is 60 kilometer berg opwaarts!! crazy!! ze zijn 'sochtends om 5u vertrokken en kwamen smiddags om 4u weer terug! pff echt heel knap!!

Dinsdag ben ik met Charles en Chloe naar de basisschool geweest. dit was ook echt zo'n leuke ervaring, toen we daar aan kwamen, werden we ontvangen door de hoofdmeester, en zijn we klas bij klas rond gegaan. het is niet 1 groot gebouw met allemaal verschillende lokale, maar gewoon losse kleine gebouwetjes.
en ze zitten met ontzettend veel in 1klas.. sommige 100, sommige 150! echt respect voor de leraren.
we werden door de klas dan ook steeds begroet, dan gingen ze staan (ze zitten trouwens allemaal op de grond) en riepen ze allemaal heel hard: Goodmorning Madam, How are you Doing? haha heel grappig.
Ook zijn we naar de middelbare school geweest, ze hadden alleen examens, dus veel waren al naar huis, maar er had ook een groep op ons staan wachten! haha hun even begroet, was echt erg leuk.

Woensdagavond ben ik met Ganizani (pastor van Hope Village) en Esther, naar het ziekenhuis hier in Chikwawa geweest. Ganizani gaat elke woensdag avond naar het ziekenhuis, om met de patienten te zingen, te bidden en bijbelverhaal te vertellen.
We begonnen op de groep van de patienten met tuberculose, het was gewoon een kamer, met heel veel bedden op 1kamer, heel primitief. maar Ganizani begon te spelen en te zingen met zijn gitaar, en iedereen zong en dans mee, echt zo gaaf!
Toen gingen we naar het volgende gebouw, de pas geboren baby's. ook weer een primitieve kamer, met heel veel nieuwe baby's en moeders! maar de net bevallen moeders, deden ook vrolijk mee! wel shocking was om te zien, dat veel babytjes al een charm om een nek hebben hangen, dit is een kettingetje van de witchdocters, voor bescherming! ook tijdens onze sponseractie kwam je veel van deze baby's tegen!
Buiten waren de zwangere vrouwen, hier gingen we dan ook heen, en wat nou bijna bevallen, gewoon springen en dansen! haha, dit was onder de sterrenhemel, en wauw wat voelde ik me dankbaar, wat is Afrika toch ontzettend mooi.
and last but not least, gingen we naar de kinderdafdeling, ontzettend veel kinderen en moeders, hier ook weer gezongen met de kinderen, en we hadden knuffels mee gebracht dus die hebben we uitgedeeld! ooh ik zou dit mijn hele leven wel kunnen doen zooooo gaaf.

Gister zouden Paul, Esther, Ezra, Chloe (dochter van een engels stel hier ook op Hope Village) en ik vertrekken naar Zomba. lekker een weekendje weg met de vouwwagen naar de bergen!
Helaas stopte de auto er mee, en kon dit dus niet door gaan! ondertussen is deze gefixt, en gaan we het volgende weekend!! Leuk leuk heb er zin in.

Morgen gaan we dan maar opzoek naar olifanten! Whoop whoop, spannend, ze schijnen niet echte lieverds hier te zijn! dus ik ben benieuwd!

Op de preschool gaat het ook nog steeds erg goed, omy wat een schatjes en boefjes zijn het allemaal! ik ga ze echt ontzettend missen, maar gelukkig nog 2,5 week te gaan! hihi

Nou dit was denk ik mijn laatste update, over 2,5 week hoop ik je in real life te spreken ;)

Heel veel liefs, uit het nog steeds hele mooie en warme Malawi..

Rozemarijn.

  • 02 April 2011 - 14:54

    Johan:

    Hey kanjer,

    ga je snel weer zien en spreken ;-)
    Bless & Hug ~!

  • 03 April 2011 - 08:06

    Jedidja:

    Hè roos whaa wat leuk en heftig allemaal.je zal vast veranderd zijn na deze ervaring.tot snel.ook de groetjes van mat en Sam.liefs jedi

  • 03 April 2011 - 09:51

    Wannes En Bo:

    Zo indrukwekkend Rosie!!!
    Je leest zo dat je je hart een beetje bent verloren aan Afrika, levensveranderend lijkt ons. Zijn straks wel weer heeeeeeel blij je te zien en een dikke knuffel te kunnen geven.
    Geniet van de laatste weekjes daar!

    Liefs en bless, Wannes en Bo
    kusjes van Noa en Isa

  • 03 April 2011 - 18:42

    Eva:

    roosje!!! oh wat leuk weer wat van je te lezen.. echt zo gaaf en leuk wat je allemaal mag doen en ook zo jou!!
    ik vind alles wat ik lees ook zo gaaf en het is echt zo tof dat je dit allemaal mee mag maken. echt een lifetime experience;)
    ik heb wel stiekem weer zin je weer te zien en echt te spreken, maar geniet echt van je laatste weken!
    tot snel liefie!! xx.

  • 07 April 2011 - 18:51

    Moesje.:

    We kijken er allemaal naar uit dat je weer voet op Hollandse bodem zet!
    Ik ga nu een up-date-mailtje aan je schrijven, liefs je ma.

  • 12 April 2011 - 14:23

    Eva:

    Whaaaa Roos, nog eventjes en dan kom je lekker weer naar huuuuussss!!! oeh ik kan niet wachten om je weer te zien en je (laatste) verhalen te horen en foto's te zien en gewoon jou weer te zien en te spreken!!
    geniet van je laatste week!!
    love you! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Chikwawa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 April 2011

In love..

15 Maart 2011

Handige Harry

27 Februari 2011

Oeps

06 Februari 2011

Azungu

24 Januari 2011

De eerste dagen
Rozemarijn

Actief sinds 08 Dec. 2010
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 21079

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 14 Maart 2014

FCM Outreach India

01 Oktober 2011 - 06 April 2012

GO Europe Mobile DTS

21 Januari 2011 - 21 April 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: