Oeps - Reisverslag uit Chikwawa, Malawi van Rozemarijn Wijnja - WaarBenJij.nu Oeps - Reisverslag uit Chikwawa, Malawi van Rozemarijn Wijnja - WaarBenJij.nu

Oeps

Door: rozemarijnwijnja

Blijf op de hoogte en volg Rozemarijn

27 Februari 2011 | Malawi, Chikwawa

Oeps dat is al weer een tijdje geleden dat ik geschreven heb!
Nu gaat dat ook minder makkelijk, aangezien de oplader van mijn laptop er mee gestopt is! BALEN! ach naja ik mag gelukkig af en toe op de laptop van Paul en Eshter, en ook op mijn ipod kan ik Facebook en Hotmail kijken, alleen die werkt niet altijd even handig en snel!

Anayway, ik heb het nog steeds erg naar mijn zin hier in Malawi, ik ga er steeds meer van houden, van de cultuur de mensen de taal! jaja ik kan al wat meer chichewa.
De afgelopen weken zijn wat rustiger geweest,in de ochtenden ben ik nog steeds bezig met de preschool, wat erg leuk is! ik geniet enorm van de kinderen.. en ze zijn ondertussen ook wel aan mij gewend. We zijn klaar met het bezoeken van de kinderen in de Village, dus daarom heb ik de middagen af en toe best veel vrije tijd! nu ben helaas vorig weekend ook nog ziek geweest, bah stomme keelonsteking en koorts, maar was na wat antibiotica al weer snel over!
En binnekort gaan we weer van start met de daycare in de middagen, dus dat is voor weeskinderen! Daar ben ik erg benieuwd naar, en heb er ook veel zin in om met de wat oudere kinderen bezig te gaan!
Ook ga ik waarschijnlijk binnenkort met Charles mee naar een Secundaire school, gewoon om te kijken (interessant om te zien hoe ze hier les krijgen enz)

Afgelopen woensdag was Paul jarig, en dus zijn we donderdag naar de Sportclub geweest, dat is een onderdeel van Ilovo sugar, dat is een onwijs grote suikerrietplantage hier, met mensen die allemaal voor bijna niks werken, nu is een klein deel van Ilove ook betrokken bij FairTrade, maar dit schijnt niet zo fairtrade te zijn, als dat het zou moeten! maarja de sportclub, is een soort resort, waar je wat kan eten, en klein zwembadje! dus dat was erg relaxt!

Vandaag ben ik samen met Eshter naar een kerk geweest, de voorganger en zijn vrouw zitten ook in het team van Hope Village, dus we gingen samen met hun naar hun kerk, dit was ongeveer een half uur lopen, lekker in de brandende zon (tomaaaaaat)
Het is een soort stenen kerk, met grote ramen (zonder glas) wat voor een heerlijk windje zorgde. en een betonne vloer en een betonne verhoging dat als podium diende, de vrouwen moest rechts zitten (op de grond) en de mannen links (op stoelen) dat is de cultuur hier.
De voorganger had een gitaar, en er kwamen verschillende vrouwen op het podium (wat nou versterking, gewoon zo hard zingen als je kan)toen ging iedereen zingen en dansen, hier kwam ik dus achter dat ik totaal geen ritme in mijn lichaam heb! haha na een aantal liedjes gezongen te hebben, en een paar keer Amen en Halleluja geroepen, was het tijd voor speciale liedjes en getuigenissen, dus iedereen die een lied op zijn hart had of een getuigenis mocht naar voren komen. 1 vrouw kwam naar voren en begon een lied te zingen, ook kwamen er verschillende mensen vertellen dat ze genezen waren van verschillende ziektes, heel eenvoudig allemaal erg leuk!
Toen was het tijd voor de collecte, en toen deze gedaan was, vond de voorganger het wel een goed idee dat ik er even een zegen over zou vragen! HELP ik in mijn beste engels bidden in die kerk! (tomaaaat)
Na de preek moesten de mensen die nieuw waren gaan staan (weer zo'n fijn moment), zich voorstellen, en vertellen of ze op bezoek waren of dat ze lid wilde worden van de Kerk, als dit het geval was, werd je naam opgeschreven, en dan was je lid! aan het eind van de dienst moest ik bij de uitgang gaan staan, om als nieuweling iedereen even een hand te geven! haaha wat een ervaring erg grappig allemaal!

Nou dat was het wel weer voor vandaag!
Hoe gaat het in Nederland? lekker koud? hier is het nog steeds rond de 35 graden! en ik ben er al aardig aan gewend, heerlijk elke dag zon!

Heeel Veel Liefs Rozemarijn.

  • 27 Februari 2011 - 13:27

    De Buijkies:

    Hoi Roos,
    Wat heerlijk om weer wet van jou te horen, en dat alles zo goed gaat....Nou ja, keelontsteking! Maar goed dat ik niet naar jou toe kom, dat op de grond zitten, en de heren op een stoel, nee, dat had 'm niet geworden. haha.
    K ben deze week in de poort geweest met Bart, nu jij nog thuis, dan is het cluppie weer kompleet.
    Heel veel lieve groetjes van je tante en haar mannen.

  • 27 Februari 2011 - 15:44

    Eva:

    Roosie!! wat leuk om weer wat van je te horen/lezen.. en gelukkig dat je toch nog een beetje online kunt;) maar het is toch ook lekker, dan kun je optimaal genieten:P super gaaf wat je allemaal al hebt gedaan en nog gaat doen, echt zo cool!
    je hebt het zo te lezen onwijs naar je zin en gelukkig ook maar en dat weer!! om jaloers op te zijn, want hier is het niet over de 10 graden heen geweest geloof ik en nu veel regen, van de week zelfs nog natte sneeuw:S
    geniet er allemaal nog van honey!
    love you!

  • 27 Februari 2011 - 16:00

    Stella:

    Het REGENT hier Roos! En het is KOUD! En soms sneeuwt het zelfs een beetje.. Dus wees maar blij dat je daar zit ;) Echt super om je verhalen te lezen, je leert veel daar!! Leuk :) Je sis Anne is back, nog even en dan zijn jullie weer compleet :) Nou ja nog 'even..'

    Wel balen van je Mac! maar ja, HE je zit in Malawi hihi :) Supernice, mis je Nederland/family/friends nog veel of valt dat inmiddels mee? Je bent zo te lezen lekker ingeburgerd :)

    Dikke hug!!!

  • 27 Februari 2011 - 18:19

    Johan:

    Hey Kanjer,
    Wat een leuk verslag om te lezen – tomaaat . . .;-)
    Nou ja zeg, nog even en je hebt een fruitmand vol. Wel gaaf hoe je daar “lid” van de kerk wordt. Super om te lezen hoe je met de kinderen werkt en leert. Ik zie er naar uit je weer “echt” te spreken. Wel, Roos, Bless & Hug en see you!

  • 27 Februari 2011 - 19:28

    Bert En Elke:

    Hoi Roos,
    Gaaf om te lezen dat je het zo super naar je zin hebt.
    Zijn benieuwd naar alle leuke verhalen die je straks te vertellen hebt.

    Groetjes, Bert en Elke (en natuurlijk ook van de kids)

  • 28 Februari 2011 - 20:12

    Kittyjanbritttess:

    ha roosie...leuk om weer wat van je te lezen...lekker warm daar joh...nou meis nog heel veel plezier he...dikke xxx van ons

  • 01 Maart 2011 - 09:02

    Natas:

    TOMAAAT! Love you Roos!

  • 01 Maart 2011 - 14:55

    Ester:

    Roosie!

    Mis joe! Maar het skypen maakte het weer helemaal goed!

    Love you sooo!

  • 02 Maart 2011 - 15:52

    La Mama:

    He Roos.

    Ik zag net foto's van je op facebook, 'k was nieuwsgierig of je weer wat had geschreven. Anne zit achter me de sterren van de hemel te spelen op de piano... We moeten binnenkort maar weer eens skypen of schrijven.
    Veel zegen daar met iedereen om je heen... liefs en groetjes! P.S. Arnoud denkt erover om naar het Gilde te gaan..

  • 02 Maart 2011 - 20:43

    Borinda:

    Hey Roosje,

    We miss you!!! Heerlijk om je verhaal te lezen, zo grappig hoe je schrijft over die kerk ervaring. Ik zie je al zitten daar, tomaaaaat hahaha! Wat geweldig dat je al zo gewend bent en zoveel beleefd. Ben je nu ook lid?;-)
    Hier gaat het goed. Afgelopen zondag is Isa opgedragen, was super gaaf! Meid, geniet nog even.

    Veel zegen en liefs van ons, Wannes, Bo, Noa en Isa x

  • 03 Maart 2011 - 01:54

    Jedidja:

    hee roosje
    leuk verhaal;)
    haaha jij bent wel veel de tomaat daar.
    de tijd vliegt... voor je het weet kom je weer terug;) dan kunnen we samen lekker fotos kijken en een stukje cake eten van hello kitty!
    dikke knuffel een heeeeel veel zegen
    jedid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Chikwawa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 April 2011

In love..

15 Maart 2011

Handige Harry

27 Februari 2011

Oeps

06 Februari 2011

Azungu

24 Januari 2011

De eerste dagen
Rozemarijn

Actief sinds 08 Dec. 2010
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 21077

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 14 Maart 2014

FCM Outreach India

01 Oktober 2011 - 06 April 2012

GO Europe Mobile DTS

21 Januari 2011 - 21 April 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: