Love from India - Reisverslag uit Rājpur, India van Rozemarijn Wijnja - WaarBenJij.nu Love from India - Reisverslag uit Rājpur, India van Rozemarijn Wijnja - WaarBenJij.nu

Love from India

Blijf op de hoogte en volg Rozemarijn

21 Februari 2014 | India, Rājpur

Hi lieve vrienden en familie,

Hier weer een kleine update.
Ik merk hoe langer ik hier ben hoe meer ik ga genieten van alles en iedereen om mij heen. Het plaatsje Rajpur waar wij wonen is op een bergtopje en is een klein dorpje. Mensen herkennen ons en wij herkennen mensen om ons heen, echt leuk om gewoon die kleine interacties met elkaar te hebben. Als de zon schijnt is het hier heerlijk en voelt het als een goede zomerdag met prachtige bergen om mij heen. Echt genieten.

We hebben afgelopen tijd veel samen gewerkt met een café genaamd HiLife. (Himalaya life) Dit is een christelijk café met super goeie cappuccino’s.
Hun zien het café meer als een soort huiskamer, mensen kunnen binnen komen en kunnen hier tegen een zeer goedkope prijs goeie koffie krijgen. En zo willen ze uitreiken naar iedereen om hun heen. Het word gedraaid door een groep jonge gasten en een paar meiden. Ze hebben allemaal een heel verleden. Sommige zijn van kinds af aan in een boeddhistisch klooster gestopt om non of monnik te zijn. Andere zijn drugsdealers geweest, of zwaar verslaafd aan drugs en alcohol. Ze hebben stuk voor stuk intense verhalen, maar vooral verhalen van hoop, zo gaaf om te horen hoe hun tot geloof zijn gekomen en echt vrede hebben kunnen vinden in Jezus. Ze draaien dus het café maar daarnaast hebben ze ook dagelijkse activiteiten, 1 van de jongens geeft les aan kinderen in de sloppenwijken, andere gaan dagelijks naar de boeddhistische kloosters om te praten met de monniken en ze hebben voetbal wedstrijden met een plaatselijke afkickkliniek hier. Ze beginnen elke ochtend om 9u met Bijbelstudie en s‘ avonds rond 9u zijn ze klaar met werken.

Larissa en ik zijn met 1 van de jongens mee geweest naar het schooltje in de sloppenwijk. Daar aankomend word en van alles in het Hindi gezegd en vervolgens staan wij daar, lerares weg en alle kinder oogjes gericht op ons. Wij moesten maar even engelse les geven. Na wat aangerommeld te hebben wilde de kinderen heel graag dat wij een liedje gingen zingen.. gelukkig werken liedjes zoals hoofd, schouders, knie en teen altijd! 20 liedjes later was het eindelijk lunchtijd en mochten wij er weer vandoor. Het was een aparte maar hilarische ochtend. Toen aankomend in het café was het heel druk, en mochten we hard aan de bak om iedereen te serveren. Wat echt leuk was om te doen. Ook heb ik de jongens veel geholpen met afwassen, en daardoor ook echt goede gesprekken met ze gehad, en voor ze mogen bidden. Ze komen allemaal van zulke intense achtergronden en sommige praten er bijna nooit over. Het was goed om gewoon naar ze te luisteren en voor ze te bidden.

Ook zijn we een dag op tour genomen naar 3 boeddhistische kloosters, 2 voor mannen en 1 voor vrouwen. Echt indrukwekkend om te zien, en de gast die ons rondleidde heeft zelf van zijn 5de tot 16de jaar in zo’n klooster gezeten dus hij kon ons heel veel vertellen over de gebruiken en waarom ze dingen doen zoals ze doen.

Ook hebben ze in het café een bibliotheek, ik heb alle boeken met de hand opgeschreven en genummerd dus dat was een aardig groot werk, maar tegelijkertijd erg leuk omdat je veel interactie had met mensen die in het café komen en de jongens die daar werken.

Deze week was wat rustiger en zijn we vooral bezig met de opdrachten die we moeten maken voor de school. Gisteren hebben nog een dagje meegelopen in de afkickkliniek waar onze leider werkt en vanmiddag gaan de cliënten een drama uitvoeren op straat over preventie van alcohol en drugs, wij zullen meegaan om ze aan te moedigen ;-)

Komende week is het weer veel werken aan onze opdrachten en voorbereiden!! Voor donderdag en vrijdag, we moeten dan 2 dagen les geven in de DTS hier in YWAM Dehradun. Spannend!!

Die week daarop komt Ansel, onze schoolleider vanuit Nederland, en die week daarop gaan we al weer naar Delhi.. daar de toerist uithangen, Taj Mahal uitchecken, Delhi bekijken enz.. en dan 14 maart Al weer naar Nederland.

Tijd vliegt, ik heb nog geen flauw idee wat mijn volgende stap zal zijn, but will see. God is in controle. Eerst maar eens genieten van alle leuke lieve mensen om mij heen. En Lize weer zien na een lange tijd! Whoop. I’m excited.

Tot snel Nederland,

Heel veel liefs,

Rozemarijn

• 21 Februari 2014 - 09:06

Caroline Nout:

Wat leuk om te lezen! Geniet er vooral van. Als ik aan mijn 'India-tijd' denk.. Oeh dan wil ik zo terug. Dus ENJOY!

• 21 Februari 2014 - 09:17

Oma En Opa Romeijn:

Hoi, Roos

Wat leuk om je reisverslag te lezen.
    Geniet ervan de tijd gaat snel voorbij.
    Hadden wij dat maar gehad vroeger,ik ben bijna jaloers opn'm kleinkinderen ( oma )
    Maar zo reizen we met jullie mee.

Groetjes oma,opa

• 21 Februari 2014 - 14:01

Elianne:

Oh wat klinkt dit tof!:) enjoy!

• 21 Februari 2014 - 14:05

Natasja:

WHOOP! ME TOOOO! xx

• 21 Februari 2014 - 20:49

Ans:

He, Roos!
    Wat heerlijk om te lezen hoe je geniet. Ik ben trots op je en dankbaar dat je de mensen om je heen laat delen in Zijn liefde. 'Dan zal ieder die zijn vertrouwen op U stelt zich verheugen. Zij zullen tot in eeuwigheid van vreugde juichen, omdat U hen beschermt. Dan zal ieder die U liefheeft, overlopen!! van blijdschap.' ps 5:12 Mijn favoriet om voor jou te bidden. Diike kus. tante Ans

• 22 Februari 2014 - 23:22

Ma:

Hi lieve Roses!
    Leuk om te lezen, Lize zit hier al op de bank...
    Gaaf dat jullie goede kontakten hebben, je zal veel te vertellen hebben!
    Wij hadden vandaag en gisteren een lange rit, Herrnhut is leuk, nog even bij het slot van graaf Zinzendorf geweest.. Veel liefs, morgen bellen?! Ma. Love you.

• 25 Februari 2014 - 17:20

Kit:

Ha lieve Rosie,

wat een bijzondere verhalen allemaal...echt gaaf dat je dit doet...nog een goede tijd
    liefs uit Giessen-Oudekerk